Ètica, crisi i responsabilitat social

Ahir fou un dia intens. En poques hores de diferència vaig participar en dos actes vinculats al moviment en favor de la Responsabilitat social de les empreses ( RSE)

Primer exposant  una ponència que repassava l’evolució recent de la RSE, en el marc delVII Curs d’estiu que FORÉTICA[1] organitza a Sant Pau aquests dies conjuntament amb la UAB, amb un programa ambiciós i recomanable, i posteriorment en la presentació del formidable programa “Transparència” que promouen les Cambres de Comerç amb el suport del Departament d’Empresa i Ocupació i el GRI[2] i que té com objectiu incorporar 65 pimes catalanes a la RSE des de l’experiència d’algunes de les companyies més compromeses del país en aquest camp, essent pioner a nivell mundial.

I el divendres participava en el Congres d’EBEN[3], compartint taula rodona amb persones que des del sector privat lideren algunes iniciatives realment innovadores.

I és que la Responsabilitat, amb tots les seves febleses, no és una moda. Ha arribat per quedar-se, i amb força.

Només cal fer una ullada al Manifest per una Managament Millor promogut per l’IESE i en el que es fan afirmacions extremadament crítiques sobre el model de gestió empresarial imposat en els darrers anys. Un model que ha optat per maximitzar els beneficis a curt termini i que ha oblidat que la missió social de l’empresa es generar valor per  la societat ,que la persona ha d’estar en el centre d’atenció a l’empresa i que l’empresa ha de tenir en compte l’entorn social en el que opera. Dit per una institució conservadora i , sens dubte, “bussines friendly” com IESE  no està malament per començar.



[1] Associació d’empreses i professionals de la Responsabilitat Social de les Empreses líder a l’Estat espanyol, que té com a missió fomentar la cultura de la gestió ètica i la responsabilitat social dontant a les organitzacions de coneixement i d’eines útils per desenvolupar amb èxit un model de negoci competitiu i sostenible.

[2] En anglès, “Global Reporting Initiative”. Organització creada el 1997 per la convocatòria de la Coalició d’Economies Responsables del Medi Ambient (CERES) i el Programa de Medi Ambient de les Nacions Unides (PNUMA).

[3] En anglès, “European Business Ethics Network”. Fundada el 1987 com una associació sense ànim de lucre, és una xarxa transnacional dedicada a la promoció de l’ètica empresarial, en un sentit ampli: al món acadèmic, empresarial, al sector públic i a la societat civil. La seva missió és promoure l’ètica i l’excelència a les empreses.

Digues què en penses

*

*